• Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek

Door wetenschappelijk onderzoek & innovatie wil Auris de praktijk continu verbeteren en vernieuwen. Begin 2019 is Auris Zorg erkend als expertiseorganisatie ZG (Zintuiglijk Gehandicapten) door ZonMW. Met deze officiële benoeming kunnen wij nog meer praktijkgericht onderzoek doen. Ook zet Auris in op innovatie. Hieronder lees je meer over onze onderzoeken en innovatieaanpak.

Lees voor
Bouke Bouwt

Bouke Bouwt

De effectiviteit van de serious game Bouke Bouwt wordt onderzocht.

Transitie naar Onderwijs vanuit Zorg voor kinderen met TOS (TOZ voor TOS)

Transitie naar Onderwijs vanuit Zorg voor kinderen met TOS (TOZ voor TOS)

In het project Transitie naar Onderwijs vanuit Zorg voor kinderen met TOS (TOZ voor TOS) wordt onderzocht hoe de transitie vanuit de ZG-zorg voor kinderen met TOS naar het onderwijs kan worden geoptimaliseerd.

COMPARe: Communicatieve Participatie

COMPARe: Communicatieve Participatie

In COMPARe ontwikkelen we een vragenlijst die communicatieve participatie meet bij kinderen met TOS tussen de 6-12 jaar.

Extra inzet Personeel in PO (PEP)

Extra inzet Personeel in PO (PEP)

Vanuit Auris en de Universiteit Utrecht wordt er een kwalitatieve studie uitgevoerd naar manieren waarop kleuters met taalproblemen in het regulier onderwijs ondersteund kunnen worden.

Stelvaardigheid van leerlingen met TOS (StelT)

Stelvaardigheid van leerlingen met TOS (StelT)

We weten weinig over de stelvaardigheid van (Nederlandse) kinderen met TOS. Daarom doet Auris hier samen met de Universiteit Utrecht onderzoek naar.

Mogelijkheden voor Inclusiever Onderwijs aan Oudere Leerlingen met TOS (MIOO)

Mogelijkheden voor Inclusiever Onderwijs aan Oudere Leerlingen met TOS (MIOO)

De kenmerken en onderwijsbehoeften van oudere leerlingen (9-15 jaar) met een TOS worden in kaart gebracht, zowel in het regulier als in het cluster 2 onderwijs. Daarnaast worden de ondersteuningsbehoeften van betrokkenen in het geven van onderwijs aan oudere leerlingen met TOS om aan deze onderwijsbehoeften te kunnen voldoen onderzocht.

Sociale netwerken en TOS

Sociale netwerken en TOS

Binnen het onderzoeksproject wordt onderzocht hoe de relaties tussen kinderen met of zonder taalproblemen verschillen en welke klas-, leerkracht- en kindkenmerken bijdragen aan de kwaliteit van die relaties.

Aap Noot TOS

Aap Noot TOS

Met Aap Noot TOS willen we onderzoeken of de reguliere dyslexiebehandeling (net zo) effectief is voor kinderen met TOS en ernstige en hardnekkige leesproblemen.

Groepsbehandeling gericht op de klankontwikkeling van peuters

Groepsbehandeling gericht op de klankontwikkeling van peuters

Taal doe je Samen!

Taal doe je Samen!

Onderzoek naar het effect van de ouder-kindgroep 'Taal doe je Samen!'

De effectiviteit van ‘FF luisteren’

De effectiviteit van ‘FF luisteren’

Het effect van ‘FF luisteren’ op het omgaan met een gehoorverlies, het zelfbeeld en het sociaal handelen van kinderen met doof-/slechthorendheid.

Evaluatie Tas vol Taal

Evaluatie Tas vol Taal

Wat zijn de ervaringen van ouders met de Tas vol Taal?

TOS in Beeld

TOS in Beeld

Het antwoord op de ondersteuningsvragen van leerkrachten over het begeleiden van leerlingen met TOS in het regulier onderwijs.

ZINnig: Innovatie van taaltherapie voor kinderen met complexe taalproblemen

ZINnig: Innovatie van taaltherapie voor kinderen met complexe taalproblemen

Het verbeteren van de taaltherapie gericht op zinsbouw en grammatica voor kinderen met TOS.

ZINspelen: spelenderwijs zinnen maken

ZINspelen: spelenderwijs zinnen maken

Auris en NSDSK onderzoeken of de grammaticale vaardigheden van kinderen binnen de peuterbehandelgroep effectiever gestimuleerd kunnen worden.

FOCUS op communicatieve participatie

FOCUS op communicatieve participatie

Meten van de communicatieve participatie bij peuters met TOS en/of doof-/slechthorendheid in de vroegbehandeling.

FONOGRAM: kinderen 3 tot 6 jaar

FONOGRAM: kinderen 3 tot 6 jaar

Is de ontwikkeling van fonologie en grammatica bij jonge kinderen gerelateerd aan elkaar?

Project Taal in Zicht: kinderen met TOS 20 jaar gevolgd

Project Taal in Zicht: kinderen met TOS 20 jaar gevolgd

Voor het eerst worden in Nederland kinderen met TOS langdurig gevolgd in hun ontwikkeling.

Spellingsproject leerlingen met TOS

Spellingsproject leerlingen met TOS

Het vergroten van onze kennis over de spellingsproblematiek bij leerlingen met TOS.

Meertaligheid onder de Loep (MOL)

Meertaligheid onder de Loep (MOL)

Hoe kunnen we de meertalige ontwikkeling van kinderen op de behandelgroep beter volgen?