• Nieuws

Nieuws

We houden u graag op de hoogte. Zoals nieuws over onze organisatie, informatie over onderzoeken en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van spraak, taal en gehoor.

Evenementen
Lees voor
Aanpassingen cursuscentrum: cursussen gaan online door
30 november 2021

Aanpassingen cursuscentrum: cursussen gaan online door

Als gevolg van de aangescherpte coronamaatregelen (ingang 29-11) zijn er een aantal aanpassingen binnen het Auris Cursuscentrum doorgevoerd.

Auris dr. M. Polanoschool werkt mee aan lespakket voor musea
3 november 2021

Auris dr. M. Polanoschool werkt mee aan lespakket voor musea

Rotterdamse musea worden binnenkort toegankelijker voor dove en slechthorende kinderen dankzij het KunstPakt-plan. De Auris Dr. M. Polanoschool werkt met Museum Boijmans van Beuningen, Wereldmuseum Rotterdam en Kinderatelier Kleinkunst aan een speciaal lespakket ‘De taal van kunst ‘hoort’ iedereen’. Een belangrijk onderdeel van het lespakket is de inzet van Nederlandse Gebarentaal (NGT) en Nederlands met Gebaren (NmG).

Vernieuwde website Taal in Zicht
Onderzoek 2 november 2021

Vernieuwde website Taal in Zicht

De website van onderzoeksproject Taal in Zicht (www.projecttaalinzicht.nl) is vernieuwd! Er is nu meer informatie te vinden over de meetmomenten en resultaten.

Aanval netwerk Auris; onderwijs en zorg gaan door
Datalek 7 oktober 2021

Aanval netwerk Auris; onderwijs en zorg gaan door

Auris is getroffen door een aanval op haar online netwerk. Dit is ontdekt op woensdagmorgen 29 september jl. Direct na de aanval zijn beveiligingsmaatregelen genomen.

Zaterdag 25 september Wereld Doven Dag 2021
23 september 2021

Zaterdag 25 september Wereld Doven Dag 2021

Onze leerlingen van de Auris dr. M. Polanoschool leggen het uit hoe het is om op een school voor doven en slechthorenden te zitten. Twee leerkrachten geven aan wat Werelddovendag voor hen betekent.

Promotieonderzoek Maartje de Klerk
31 augustus 2021

Promotieonderzoek Maartje de Klerk

Baby’s uit een familie waarin dyslexie voorkomt, laten een (subtiele) vertraagde ontwikkeling van spraakklanken zien in vergelijking met baby’s zonder een zogenoemd Familiair Risico. Dat ontdekte taalkundige en Auris-onderzoeker dr. Maartje de Klerk in haar promotieonderzoek ‘Vowels in Development’.

Zeven nieuwe onderzoeken voor mensen met een auditieve en/of communicatieve beperking
Onderzoek 19 juli 2021

Zeven nieuwe onderzoeken voor mensen met een auditieve en/of communicatieve beperking

Binnen het ZonMw-programma Expertisefunctie Zintuiglijk Gehandicapten starten zeven nieuwe projecten voor mensen met een auditieve en/of communicatieve beperking. De projecten komen voort uit Deelkracht, een samenwerking waarbij Auris ook betrokken is.

Feestelijke eerste steen verbouwing Auris De Weerklank Alphen aan de Rijn
Organisatie 15 juli 2021

Feestelijke eerste steen verbouwing Auris De Weerklank Alphen aan de Rijn

Honderd schoolkinderen hielpen donderdagochend 15 juli bij het leggen van de eerste stenen voor de verbouwing van Auris De Weerklank. De school voor kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende kinderen aan de Verdihof wordt verbouwd om nog beter aan te sluiten op de eisen van de school.

Onderzoek Spelling goed op stoom
Onderzoek 13 juli 2021

Onderzoek Spelling goed op stoom

Hoe goed kunnen leerlingen met TOS spellen en welke soort fouten maken zij het meest? En welke handvatten hebben leraren en ambulant dienstverleners nodig om spellingsproblematiek zo goed mogelijk te ondersteunen? Dat zijn de onderzoeksvragen van het project Spelling, over problemen met spelling bij kinderen met TOS. Het project ging in het voorjaar van 2020 van start en wordt uitgevoerd met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Inmiddels zijn alle data binnen.

Auris jaarverslag 2020
Organisatie 2 juli 2021

Auris jaarverslag 2020

Het Auris jaarverslag over 2020 is klaar! In het jaarverslag kunt u behalve de jaarcijfers ook lezen wat we in 2020 allemaal hebben bereikt als organisatie. Hoe staat het met onze projecten en onderzoeken, en hoe gaat het op onze scholen. Lees het allemaal in het jaarverslag.

1 2 3 4 5 6 7