We houden u graag op de hoogte. Zoals nieuws over onze organisatie, informatie over onderzoeken en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van spraak, taal en gehoor.
Sinds 1 januari 2023 gebruiken we bij Auris in de besluitbrieven niet langer 'Licht', 'Medium' of 'Intensief' als we spreken over arrangementen voor het onderwijs. Vanaf 1 januari spreken we over 'Ondersteuningsarrangement' (begeleiding door de AD) en 'Onderwijsarrangement' (onderwijs op een Auris so- of vso-locatie).
Het speelplein van basisschool Auris De Taaltuin in Alphen aan de Rijn wordt vernieuwd. Afgelopen woensdag gingen leerlingen en gemeentelijke medewerkers samen aan de slag met het beplanten van het ABC-laantje. Een laantje van 60 meter lang met fruitbomen en -struiken die met hun namen samen het alfabet vormen. Kinderen kunnen zo op unieke wijze hun spellingsonderwijs buiten oefenen waarbij de natuur hen wegwijs maakt.
Donderdag 23 november traden de leerlingen van groep 4 van Auris Taalkring uit Hilversum op voor Koningin Máxima bij de ondertekening van het MuziekAkkoord Speciaal Onderwijs. Ook op Auris Taalkring wordt nagedacht over meer muziek voor de leerlingen.
Meer aandacht op school nodig voor gesproken taal en voor taalontwikkelingsstoornissen
Op school moet net zoveel aandacht komen voor het bevorderen van gesproken taal als voor lezen en spellen. Dat stelt bijzonder hoogleraar prof.dr. Elise de Bree in haar oratie ‘Taal in uitvoering: Passend onderwijs voor taal en TOS’.
Tijdens Wereld TOS Dag op 15 oktober is officieel de nieuwe website www.allesoverTOS.nl live gegaan voor het publiek. Op AllesoverTOS.nl staat alle betrouwbare informatie over een taalontwikkelingsstoornis (TOS) van deskundige organisaties op één plek.
In oktober zijn we ook in Woerden en Houten gestart met een Spraakpoli. Op de Spraakpoli komen kinderen met de diagnose (vermoeden van een) TOS van 3,5 tot 8 jaar. Door een kortdurend traject onderzoeken we wat een passende behandeling is voor de cliënt. In dit kortdurende traject krijgt het kind eerst een spraakonderzoek en daarna een aantal weken behandeling.
Hoe is het om op te groeien als taal niet vanzelfsprekend is? In de documentaire Kinderen van weinig woorden wordt het verhaal van Jurre en Jikke verteld. Jurre en Jikke hebben een taalontwikkelingsstoornis, zij kunnen zich moeilijk met woorden uiten en begrijpen vaak niet wat mensen tegen hen zeggen. Dinsdag 11 oktober zendt RTV Utrecht deze DocU uit.
Ben jij benieuwd hoe het is om te werken met leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Wil je weten hoe leerlingen logopedisch ondersteund worden? Of hoe we de taalontwikkeling van kleuters vanaf 2, 5 jaar al stimuleren op onze behandelgroepen? Je bent van harte welkom op woensdag 24 maart op de Auris Hildernisseschool. Kom langs en ga in gesprek met onze medewerkers: leerkrachten, logopedisten en onderwijsassistenten.
Afgelopen mei is Auris-onderzoeker Wendy Bliekendaal als buitenpromovendus aan de Universiteit Utrecht gestart met haar promotieonderzoek. Ze onderzoekt voor haar proefschrift de spellingvaardigheden van leerlingen met TOS in de bovenbouw van het basisonderwijs. Haar onderzoek valt onder het Spellingproject, dat in 2019 startte als samenwerking tussen Auris en de Universiteit van Amsterdam. Na de overstap van Elise de Bree naar de Universiteit Utrecht is nu ook de UU betrokken.
Leerlingen Auris Hildernisseschool blij met lessen muziek, dans en drama
Behalve de Polanoschool is nog een Auris school die is aangesloten bij KunstPakt. De Auris Hildernisseschool vroeg vorig een subsidie aan bij het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met kwaliteit. Samen met de SKVR en Dance2Move kreeg iedere groep afgelopen schooljaar tien lessen muziek, dans en drama gegeven door vakdocenten. De leerlingen vonden het geweldig