We houden u graag op de hoogte. Zoals nieuws over onze organisatie, informatie over onderzoeken en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van spraak, taal en gehoor.
In Leiden is na de voorjaarsvakantie een Auris STAP-groep, de naschoolse behandelgroep van start gegaan. STAP Leiden is gevestigd in Auris school ‘de Weerklank’ en is open voor kinderen tussen de 7 en 11 jaar die doof/slechthorend zijn of met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Op de STAP-groep wordt gericht gewerkt aan de sociale-emotionele ontwikkeling. Spelenderwijs wordt gewerkt aan het taalaanbod en aan de hand van alledaagse situaties werken wij aan persoonlijke doelen gericht op sociale redzaamheid. Zo leren de kinderen zich goed redden in het contact met anderen. De groep bestaat uit maximaal acht kinderen. De kinderen komen op maandag en donderdag na school naar de groep.
In heel Nederland werken scholen aan inclusief onderwijs. Ook bij Auris werken wij hier al jaren aan. Hierdoor gaan steeds meer kinderen naar een school in de buurt. De leerling en de school krijgen daar dan de hulp van Auris die ze nodig hebben. In de toekomst moet dit het onderwijs op de scholen voor voortgezet speciaal onderwijs (vso) gaan vervangen. Dit betekent dat wij ons onderwijs anders moeten aanpakken.
Auris Taalexpress helpt leerkrachten bij vragen over TOS
Leerkrachten in het regulier onderwijs blijken vaak behoefte te hebben aan ondersteuning voor leerlingen met een vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Om daaraan tegemoet te komen ontwikkelden we Auris Taalexpress. In korte video’s beantwoordt een ambulant dienstverlener vragen van leerkrachten en geeft hen praktische tips voor in de klas.
Vrijdag 19 januari was het feest voor Auris Taalplein in Gouda. Alle heipalen zijn de grond in voor een bijzonder onderwijsgebouw. Aan de Coniferensingel komen Basisschool De Triangel, Auris Taalplein en kinderopvang Kind & Co samen onder één duurzaam dak.
Save the Date: 17 mei 2024 vierde editie van TaalStaal
Vrijdag 17 mei 2024 vindt de vierde editie van het TaalStaal congres plaats. Thema deze keer is TOS en meertaligheid. Ben jij er ook bij? In het volledig vernieuwde NBC Congrescentrum in Nieuwgein presenteren vooraanstaande sprekers hun onderzoek over TOS en meertaligheid. Met onder andere dr. Kerry Ebert , onderzoeker aan de University of Massachusetts, prof.dr. Elma Blom, hoogleraar Universiteit Utrecht en Kentalis-onderzoeker drs. Mirjam Blumenthal. Alle drie zijn zij experts op het thema.
Auris ontwikkelde niet alleen VR-filmpjes voor professionals in het onderwijs, maar presenteerde vandaag ook vier nieuwe filmpjes voor de Zorg. Kirsten van Os en Sarah van Leeuwen lieten onze ambulante behandelaren zien hoe ze met deze VR-filmpjes voor TOS en doof- en slechthorendheid (DSH) de gezinnen thuis nog beter kunnen helpen. Met de VR-filmpjes ervaren de ouders hoe het is voor hun kind om TOS te hebben of doof of slechthorend te zijn. De VR-brillen van Auris zijn beschikbaar voor iedereen die werkt binnen cluster 2.
Eerder kreeg Auris een brief van een moeder. Zij was zo dankbaar voor de hulp die we hen, en vooral haar zoon, hadden gegeven. Dankzij Auris had hij een stem gekregen om te laten merken wat er in hem omging. Deze brief vormde de inspiratiebron voor een korte film over ons verhaal: het verhaal van Auris.
Taal en klanken automatisch analyseren voor logopedisten en linguïsten
De online Klank Analyse Tool (KAT) helpt logopedisten en linguïsten om automatisch benoemtaken of spontane taal van kinderen te analyseren. Met de KAT is het maken van een fonologische analyse gemakkelijk(er).
Predicaat Excellente School 2023 – 2026 voor Auris Hildernisseschool
‘Op deze school leer ik voor mezelf opkomen’
De Auris Hildernisseschool, voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, ontving maandag 19 juni voor de vierde keer het predicaat Excellent van de Onderwijsinspectie. De leerlingen, ouders, de school en het bestuur zijn enorm trots. De inspectie is lovend over de manier waarop de leerlingen les krijgen en leren om mee te doen aan de samenleving. Ook de professionalisering van de leerkrachten scoort goed. ‘Zowel de leerlingen als leerkrachten hebben veel baat bij de manier waarop wordt geleerd en gewerkt op de Auris Hildernisseschool.‘