Krachttraining

Krachttraining is een kortdurende, oplossingsgerichte, kortdurende behandeling bij sociaal-emotionele problematiek, met als doel de kracht in jezelf te ontdekken en te benutten.

Lees voor

Werken aan zelfvertrouwen

Soms ontstaan bij een kind of jongere problemen op sociaal-emotioneel gebied door de TOS, slechthorendheid of doofheid. Krachttraining kan dan een oplossing zijn. De kortdurende, oplossingsgerichte behandeling heeft als doel dat kinderen en jongeren de kracht in zichzelf ontdekken en gaan benutten. Hierdoor krijgen ze meer zelfvertrouwen, kunnen ze zich beter uiten en is er een betere afstemming tussen het kind of de jongere en hun omgeving.

Wanneer is Krachttraing mogelijk

Is er een TOS, doofheid of slechthorendheid vastgesteld in een audiologisch centrum én biedt de hulpvraag van het kind of de jongere aanknopingspunten? Dan komt het kind of de jongere in aanmerking voor deze behandeling. De training wordt aangeboden op alle onderwijslocaties van Auris.

Voor wie

Krachttraining is er voor kinderen en jongeren van 6 tot en met 18 jaar met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en/of doof- of slechthorendheid.

Voorbeelden uit de praktijk

Voorbeelden uit de praktijk

Bart is vaak boos
Bart is een sportieve jongen van 9 jaar. Hij houdt van voetballen, gaat met veel plezier naar de scouting en maakt mooie bouwwerken van lego. Op school vindt Bart het leren en het omgaan met andere kinderen moeilijk. Door zijn TOS kan hij niet goed duidelijk maken wat hij voelt, denkt en wil. Hij raakt hiervan gefrustreerd, schreeuwt door de klas en gooit met zijn spullen. De leerkracht helpt hem zoveel hij kan, maar Bart blijft vaak boos in de klas. Dit maakt hem verdrietig en onzeker.

Tijdens Krachttraining leert Bart beter omgaan met zijn boosheid en oefent hij in het omgaan met andere kinderen.

Lisa is erg onzeker

Lisa is erg onzeker

Lisa is een vriendelijk, zorgzaam meisje van 14 jaar. Ze kan erg mooi tekenen en ze schrijft gedichten. Lisa heeft een hoorapparaat. De lessen op school kan ze hiermee goed volgen. In een drukkere omgeving, zoals de aula van school, is het lastig om gesprekken te voeren. Anderen praten vaak snel en het lukt haar niet altijd om vlot een reactie te geven. Lisa wordt hier erg onzeker van en begint zich steeds meer terug te trekken uit sociale contacten. Ze wil echter graag meedoen met haar vriendinnen.

Tijdens Krachttraining leert Lisa hoe ze beter kan omgaan met haar onzekerheid en krijgt handvatten om aan haar vriendinnen duidelijk te maken wat zij nodig heeft.