Woordentoetser
Auris gebruikt de methodiek ‘Met Woorden in de Weer’ om aan woordenschat te werken. Professionals kiezen hierbij hun eigen doelwoorden binnen thema’s en werken binnen bepaalde periodes aan dat thema om de kinderen de woorden eigen te laten maken. Met de Woordentoetser kunnen de professionals toetsen of de doelwoorden daadwerkelijk zijn geleerd door leerlingen of cliënten (leeropbrengst).
Hoe werkt de Woordentoetser?
De inhoud van de woordentoetser stelt de professional zelf samen. De basis is een lijst met doelwoorden. Bij elke doelwoord wordt een kleine set van afbeeldingen, video’s of audiofragmenten toegevoegd. Bij de toets kan een leerling of cliënt kiezen uit die set bij elke specifiek doelwoord.
Na afname van deze toets, wordt het resultaat per kind of een groepsoverzicht met de correcte doelwoorden per meetmoment weergegeven, zoals na afronding van een thema of natoets. Dit geeft de professional direct inzicht in de leerwinst. Zo kan eenvoudig gereflecteerd worden over de effectiviteit van het aanbod, individueel en/of per groep.
Eigen invoer woorden
Doordat de professional zelf de doelwoorden invoert, sluit de woordentoetser altijd aan bij datgene wat de professional in de klas of behandelgroep toepast. De lijsten met doelwoorden kunnen binnen de eigen organisatie gedeeld worden met andere professionals, waardoor er een steeds groter bestand ontstaat van doelwoorden, lijsten met verschillende woorden en thema’s.
Geïnteresseerd?
De woordentoetser is op dit moment in ontwikkeling. Wil je op de hoogte blijven? Stuur dan gerust een e-mail.