• Nieuws
  • Breakdancer Redo inspireert leerlingen Auris Professor van Gilseschool

Breakdancer Redo inspireert leerlingen Auris Professor van Gilseschool

Lees voor

30 juni 2021


“Ik moest zo en ging per ongeluk de andere kant op”, verzucht een leerling van de Auris Professor van Gilseschool halverwege de danceworkshop die zijn klas dinsdagochtend 15 juni kreeg.

“Maakt niet uit, in breakdance kijken we naar wat wel lukt”, reageert danser Redouan Ait Chitt, beter bekend als Redo. Hij is naar de school voor speciaal onderwijs gekomen als ambassadeur voor het Jeugdfonds voor Sport en Cultuur. De school heeft zijn workshop gewonnen als onderdeel van een campagne ‘Elk kind kan’ van het Jeugdfonds om meer leerkrachten in te schakelen die kinderen willen doorverwijzen naar het fonds. “Zodat kinderen van wie de ouders het niet breed hebben ook aan sport en cultuur kunnen doen. Voor die kinderen betalen we de contributie en het lesgeld”, legt Ankie van der Spank van het Jeugdfonds uit.

Met Redo hebben de kinderen niet de eerste de beste dansleraar als prijs gekregen. Hij danste in de tweede halve finale van het Eurosongfestival tijdens het optreden van Eefje de Visser. “hebben jullie dat gezien”, vraagt hij aan het begin van de workshop. Hij vindt het een mooie match dat hij gevraagd is naar de school voor speciaal onderwijs te komen. “Juist omdat mijn verhaal hier mooi bij aansluit, niet denken in beperkingen en je daar niet door laten tegenhouden. Vind iets waar je blij van wordt en ga dat doen, trek je niets aan van wat anderen daarover zeggen.”

Prothese

De leerlingen van de school hebben te maken met een achterstand in hun taalontwikkeling en een aantal is doof of slechthorend. Redo weet als geen ander wat het is om een beperking als ‘superkracht’ te leren zien. “Ik ben iets anders geboren, heb maar twee vingers aan mijn rechterhand en drie aan mijn linker. Mijn rechterbeen is korter dan mijn linkerbeen en daarom heb ik een prothese. Willen jullie die zien?” Alle kinderen trommelen op de vloer. “Hij is gemaakt van carbon, hetzelfde materiaal als de auto van Max Verstappen. Wat vinden jullie ervan?” Voor hem is het belangrijk dat je een beperking niet als obstakel ziet. “Omarm je zwakke punten en in mijn geval is dat mijn kracht geworden.”

Motivational speaker

Als danser en motivational speaker reist hij de wereld rond, maar een workshop voor kinderen doet hij nog altijd met plezier. “Ik wil graag wat terugdoen voor de samenleving.” De leerlingen hebben er duidelijk zin in. “Ik dans thuis Michael Jackson”, roept een jongen enthousiast. Hij laat zijn moonwalk zien. Een ander meisje heeft aan dansen gedaan. “Streetdance, dus dit is wel redelijk bekend”, vertelt ze na afloop.

Tijdens de workshop, die iets meer dan een half uur in beslag neemt, leren de kinderen de basispassen van de breakdance. “We doen veel op de grond bij breakdance, maar vandaag beginnen we hoog.” Iedereen doet serieus mee. De concentratie is van de gezichten af te lezen. “Eerst de beat voelen en dan gaan we.”

Plezier

Gymleraar Jaap van Deursen danst actief mee. “Het gaat om het plezier van het samen doen en vriendjes maken en zelfvertrouwen opbouwen. En leren dat winnen niet altijd het belangrijkste is.” Voor Karol uit groep 7 is dansen een manier om zichzelf te uiten. “Ik dans thuis op mijn kamer. Met dansen kan ik me uiten en ik word er blij en rustig van.”

Dit artikel van Annemieke Windt verscheen in Haarlems Dagblad: https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20210616_85703611 (alleen voor abonnees).