Woordentoetser
Binnen Auris wordt gebruik gemaakt van de methodiek ‘Met Woorden in de Weer’ om aan woordenschat te werken. Professionals kiezen hierbij hun eigen doelwoorden binnen thema’s en werken binnen bepaalde periodes aan dat thema om de kinderen de woorden eigen te laten maken. Met behulp van de Woordentoetser kunnen de professionals toetsen of de doelwoorden daadwerkelijk worden geleerd (leeropbrengst).


Hoe werkt de Woordentoetser?
In de Woordentoetser kun je zelf je eigen lijst van doelwoorden aanmaken en deze aanvullen met plaatjes, filmpjes en/of audiofragmenten om met de woorden te toetsen.
In de tool zie je na afname van een toets het resultaat per kind of een groepsoverzicht met de correcte doelwoorden per meetmoment (bijvoorbeeld door bij de start van een nieuw thema de toets af te nemen en bij afronding van het thema, een voor- en natoets). Zo heeft de professional direct inzicht in de leerwinst en kan makkelijker gereflecteerd worden over de effectiviteit van het aanbod.

Eigen invoer woorden
Doordat je zelf je eigen doelwoorden kunt invoeren, sluit de woordentoetser altijd aan bij datgene wat de professional in de klas of behandelgroep toepast. De lijsten met doelwoorden kunnen binnen de eigen organisatie gedeeld worden met andere professionals, waardoor er een steeds groter netwerk ontstaat van gedeelde lijsten met verschillende thema’s.
Geïnteresseerd?
De tool is op dit moment beschikbaar als toets-toepassing en er wordt onderzocht of er onderbouwing voor en behoefte is aan een oefentoepassing. Wil je meer weten over de tool of de tool uitproberen? Stuur gerust een mail naar innovatie@auris.nl.