Auris Taalexpress
Wil je weten hoe je als leerkracht leerlingen met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) nog beter kunt ondersteunen? Als expertiseorganisatie laten we je graag zien hoe je dat in het regulier onderwijs het beste kunt doen. Auris ontwikkelde hiervoor Auris Taalexpress, met korte video's beantwoordt een ambulant dienstverlener diverse vragen van leerkrachten en geeft ze praktische tips voor in de klas. We laten je ook zien hoe je die tips kunt toepassen in de klas.
Leerkrachten in het regulier onderwijs hebben behoefte aan ondersteuning bij leerlingen met een vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Auris heeft daarvoor Auris Taalexpress ontwikkeld. In korte video’s beantwoordt een ambulant dienstverlener diverse vragen van leerkrachten en geeft ze praktische tips ter ondersteuning in de klas.
Hoe werkt Auris Taalexpress?
Auris Taalexpress is nu beschikbaar voor leerkrachten van groep 1 tot en met groep 4. De 23 video’s zijn gemaakt voor leerkrachten, maar zijn te gebruiken door iedereen die belangstelling ervoor heeft. De video’s behandelen praktijkvragen uit het onderwijs en geven op een laagdrempelige manier handvatten om een leerling met (een vermoeden van) TOS te helpen. De adviezen zijn evidence informed, dat wil zeggen dat ze gebaseerd zijn op kennis vanuit de praktijk en wetenschappelijk onderzoek.
De video’s zijn voor iedereen beschikbaar op de website van Auris Taalexpress. Als leerkracht kies je op elk gewenst moment een video op basis van een specifieke hulpvraag, zoals: “Heb je het gevoel dat de leerling je niet goed begrijpt?” “Heb je het idee dat een leerling de instructie niet goed volgt?” Eén video bespreekt de basishouding van een leerkracht voor leerlingen met een vermoeden van TOS, zoals spreektempo en woordkeuze. Een ambulant dienstverlener gaat in elke video in op vragen, met algemene en snel toepasbare tips voor leerlingen met een vermoeden van TOS. Ook andere leerlingen kunnen ervan profiteren. Auris Taalexpress kan altijd worden gebruikt, ook zonder een arrangement van Auris.
Verbetering Auris dienstverlening
Auris streeft naar continue verbetering en maakt daarbij gebruik van innovatie. Auris Taalexpress is het resultaat van één van de innovatieve projecten. Dit project is ontstaan uit het besef dat er veel tijd zit tussen het moment van signaleren van talige problemen bij een leerling door de leerkracht en het ontvangen van hulp van Auris. Met Auris Taalexpress deelt Auris kennis op een laagdrempelige manier. Zo kunnen leerkrachten direct aan de slag met deze leerlingen.
Innovatie werkwijze
Om tot deze oplossing te komen is Design Thinking, met het Double Diamond model gebruikt. Hierbij stonden de leerling en de leerkracht centraal. Het proces is gestart met een uitgebreid kwalitatief vooronderzoek om vervolgens op een ontwerpvraag uit te komen. Na het bedenken van 200 oplossingen zijn de meest kansrijke getest. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van Auris Taalexpress. Voor een succesvolle ontwikkeling en implementatie is de verdere ontwikkeling gedaan door de Ambulante Dienst zelf. Hierbij zijn ook verschillende leerkrachten uit het regulier onderwijs betrokken. Het project gaat alleen over TOS en is afgerond.