Mediation

Lees voor

Mediation is een bijzondere vorm van bemiddelen. De klachtenfunctionaris maakt van te voren afspraken met u en de medewerker of het bestuur over het gesprek. Die afspraken komen in een contract te staan. Dat gaat bijvoorbeeld over:

  • Alles wat in het gesprek gezegd wordt, blijft geheim
  • De medewerker en u doen vrijwillig mee aan de mediation
  • Beide partijen zetten zich in om tot een oplossing te komen
  • Afspraken worden aan het eind van de mediation vastgelegd
  • De spelregels tijdens het gesprek: bv. elkaar laten uitpraten

Mediation is een goede oplossing als u geen vertrouwen (meer) heeft in andere oplossingen. De klachtenfunctionaris zal tijdens de gesprekken proberen om alles dat bij het conflict van belang is op tafel te krijgen. Vaak gaat het niet alleen over het probleem dat net ontstaan is, maar ook over zaken die zich in de loop van de tijd hebben opgestapeld.
Mediation is ook een manier om snel tot een oplossing te komen. U hoeft niet te wachten op een uitspraak van het bestuur of een commissie naar aanleiding van een klacht.
Tot slot besteedt mediation veel aandacht aan het herstel van de relatie. Als u een conflict heeft met een leraar of een behandelaar van uw kind, dan wilt u dat conflict snel en ook goed oplossen. U wilt daarna weer vertrouwen hebben in elkaar.
De mediation door de klachtenfunctionaris is gratis. Zij is tevens onafhankelijk en onpartijdig

Heeft u een klacht die over een school van Auris gaat? Dan kunt u met de klachtenfunctionaris overleggen wie de mediation gaat uitvoeren. U kunt namelijk ook een beroep doen op de mediators van de Landelijke Klachtencommissie voor het Onderwijs.