Veelgestelde vragen over het Audiologisch Centrum
Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.
Aanmelden
Ik heb ernstige klachten van oorsuizen en hiervoor dringend hulp nodig. Wat nu?
Heeft u al contact gehad met uw huisarts en/of de KNO-arts en een verwijsbrief voor ons Audiologisch Centrum? Zo ja, dan kunt u een e-mail sturen naar het Audiologisch Centrum bij u in de buurt. De locaties vindt u op onze contactpagina.
Vermeld in de e-mail uw volledige naam, geboortedatum, telefoonnummer en hulpvraag. We streven ernaar zo spoedig mogelijk contact met u op te nemen.
Ik heb mijzelf of mijn kind in de afgelopen periode aangemeld en wacht nog op een datum voor de eerste afspraak. Hoe verder?
Wanneer wij uw aanmelding bij het Audiologisch centrum binnen krijgen, ontvangt u een bevestiging. Er wordt telefonisch contact met u opgenomen voor het maken van een afspraak. In verband met de wachtlijst kan het even duren voordat we contact met u opnemen. Wilt u weten hoe lang dat duurt, bekijk dan onze wachttijden.
Ik wil mijzelf of mijn kind graag aanmelden. Kan dit?
Ja, dit kan. Klik op de pagina ‘Aanmelden‘ op een button ‘Aanmelden voor onderzoek op het Audiologisch Centrum’. We nemen vervolgens uw aanmelding in behandeling. Na de aanmelding komt u of uw kind op de wachtlijst te staan. Zodra u of uw kind aan de beurt bent/is, nemen we contact met u op.
Houdt u er rekening mee dat voor een aanmelding altijd een verwijzing van een arts nodig is.
Wachttijden
Hoe lang is de wachttijd voor het Audiologisch Centrum?
Wanneer wij uw aanmelding bij het Audiologisch centrum binnen krijgen, ontvangt u een bevestiging. Er wordt telefonisch contact met u opgenomen voor het maken van een afspraak. In verband met de wachtlijst kan het even duren voordat we contact met u opnemen. Hier vindt u onze huidige wachttijden, welke afhankelijk zijn van het type onderzoek en de locatie waar dit onderzoek wordt ingepland.
Vergoeding, kosten en facturering
Wat moet ik doen als ik niet naar een afspraak kan komen?
Het kan altijd gebeuren dat u onverwacht niet naar een afspraak kunt komen. Laat ons dit dan minimaal 24 uur van tevoren weten, dan kunnen we nog iemand anders inplannen. Wilt u een afspraak afzeggen of verplaatsen? Bel ons dan op telefoonnummer: 088 894 0100
Let op: zegt u uw afspraak niet binnen 24 uur af en u komt niet naar de afspraak, dan brengen wij een wegblijftarief in rekening van 45 euro. Uw zorgverzekeraar vergoedt dit bedrag niet.
Helaas gebeurt het regelmatig dat afspraken te laat worden afgezegd of dat iemand niet naar een afspraak komt. Het gevolg is dat onze collega’s voor niets klaar zitten en ook niet meer iemand anders kunnen helpen. Dit willen wij voorkomen, vooral omdat we een wachtlijst hebben en vinden dat audiologische zorg voor iedereen beschikbaar moet zijn.
Vergoedt mijn zorgverzekeraar het onderzoek of behandeling?
Uw zorgverzekeraar vergoedt voor uzelf of uw kind de kosten voor onderzoek en/of behandeling in het audiologisch centrum. Audiologische zorg zit in het basispakket van uw zorgverzekeraar. Als u 18 jaar of ouder bent, heeft u een verplicht eigen risico de website van de overheid.
Voor 2024 heeft Auris met alle zorgverzekeraars een contract gesloten. Bij gecontracteerde zorgverzekeraars dienen wij de factuur rechtstreeks in. Dit wordt via de centrale administratie geregeld.
Voor mensen die niet verzekerd zijn of een buitenlandse zorgverzekering hebben, gelden er passantentarieven. In dat geval sturen wij de factuur aan u toe. De passantentarieven voor 2024 staan hier.
Door regelgeving kan het voorkomen, dat wij in 2024 nog een factuur sturen aan uw zorgverzekeraar over een zorgtraject dat in 2023 is gestart. Het is dan mogelijk dat u in 2024 nog eigen risico moet betalen.
Hoe vindt de facturering plaats?
Pas aan het einde van een periode kunnen wij vaststellen hoe hoog uw factuur wordt. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van het onderzoek dat u krijgt op het Audiologisch Centrum. De Nederlandse Zorgautoriteit
heeft bepaald dat de audiologische zorg die u afneemt gefinancierd wordt op basis van Audiologische Producten (AP’s). Als u voor het eerst op het Audiologisch Centrum komt, wordt een AP geopend dat 90 dagen duurt. Komt u na deze 90 dagen terug dan wordt een vervolg AP geopend. Een vervolg AP duurt altijd 120 dagen. Aan het einde van zo’n periode wordt de factuur opgemaakt.
Het Audiologisch Centrum maakt jaarlijks per zorgverzekeraar per Audiologisch Product tariefafspraken.
Voor mensen die niet verzekerd zijn of een buitenlandse zorgverzekering hebben, gelden passantentarieven. In dat geval sturen wij de factuur aan u toe. De passantentarieven voor 2024 staan hier.
Algemeen
Ik ben zorgprofessional en wil graag afstemmen over een cliënt die op het Audiologisch Centrum is onderzocht. Kan dit?
Onze medewerkers werken zoveel mogelijk vanuit huis en zijn per e-mail bereikbaar. Het mailadres van de betrokken onderzoeker vindt u onderaan het onderzoeksverslag. Meestal is het mogelijk om per e-mail een telefonische afspraak te maken met de betrokken onderzoeker.
Ik wil graag stage lopen bij het Audiologisch Centrum. Kan dat?
Ja dat kan zeker. Mail je motivatie en CV naar een van de Audiologische Centra. Zie hiervoor onze contactgegevens. Of bezoek onze vacaturewebsite.
Waarom krijg ik het verzoek om het tevredenheidsonderzoek in te vullen?
Als u een uitnodiging ontvangt om deel te nemen aan dit onderzoek, vragen wij u vriendelijk de vragenlijst in te vullen. Dit is waardevol voor ons omdat wij dan zicht hebben en houden op de cliëntervaringen en hiervan kunnen leren. Deelname aan het tevredenheidsonderzoek is anoniem. Wij zien alleen de gemiddelde uitkomsten van dit onderzoek zonder persoonsgegevens van de invullers.
Wilt u meer weten over dit onderzoek? Ga dan naar de site van Hoorwijzer. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van FENAC, dit is de landelijke branchevereniging van de audiologische centra. Als u niet benaderd wenst te worden, dan kunt u dit doorgeven aan de receptionist van ons Audiologisch Centrum.
Waar vind ik de contactgegevens van het Audiologisch Centrum?
Onze contactgegevens vindt u op de contactpagina.
Mijn vraag staat hier niet bij.
Neemt u dan per e-mail contact op met het Audiologisch Centrum bij u in de buurt. Zie onze contactgegevens. We streven ernaar uw vraag zo spoedig te beantwoorden.