Leerlingen Auris Hildernisseschool blij met lessen muziek, dans en drama
18 juli 2022
Behalve de Polanoschool is nog een Auris school die is aangesloten bij KunstPakt. De Auris Hildernisseschool vroeg vorig jaar een subsidie aan bij het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met kwaliteit. Samen met de SKVR en Dance2Move kreeg iedere groep afgelopen schooljaar tien lessen muziek, dans en drama gegeven door vakdocenten. De leerlingen vonden het geweldig.
Op de Auris Hildernisseschool krijgen alle kinderen van groep 1 t/m groep 8 nog zeker de komende drie jaar lessen muziek, dans en drama. Elke serie van 10 lessen wordt afgesloten met een feestelijke voorstelling voor de ouders. Teamleider Margreet van Maurik: ‘Het is een geweldig project. De kinderen zijn erg enthousiast en er komen ook allerlei leuk kruisbestuivingen uit voort. Zo hebben o.a. de vakdocenten die bij ons op school komen het Ervaar TOS-circuit gedaan, zodat ze beter begrijpen hoe de kinderen bij ons op school in elkaar zitten.’
Lol met boomwackers
De leerlingen zijn heel enthousiast over de lessen. ‘Juf Gerrie had allemaal verschillende kronen en tiara’s meegenomen en voor we het wisten waren we allemaal omgetoverd tot allemaal koningen en koninginnen of prinsen en prinsessen!’ ‘In de klas hebben we tussendoor op verschillende liedjes gedanst en natuurlijk ook meegezongen.’ ‘Vandaag hebben we met meester Jirre een ritme gespeeld met de boomwhackers. We hadden erg veel lol.’
Margreet zette het project op samen met het opgaveteam expressieve ontwikkeling, onder deskundige leiding van Janna Breevaart. ‘We zijn er trots op. Onze aanvraag was gericht op de thema’s ‘plezier in taal’ en ‘burgerschap’. Voor onze TOS leerlingen zie je de vertaling naar taal (didactische) ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het raakt allemaal aan elkaar.
Talenten ontdekken (dans, muziek drama), leren presenteren (optreden), professionalisering leerkrachten (door aanwezigheid tijdens de lessen) De commissie die onze aanvraag beoordeelde was positief over de betrokkenheid van de leerkrachten en het doel om hen verder te professionaliseren. De ouderbetrokkenheid wordt daarin ook meegenomen.
Door met een lessenserie te werken en budget te reserveren voor de toekomst wil de school het cultuuronderwijs borgen. De commissie adviseerde ook dat de aanvraag een voorbeeld kan zijn voor andere scholen voor speciaal onderwijs. Dat voelt echt heel goed’.
Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat we leerlijnen ontwikkelen met de SKVR en Dance 2 Move om zo het cultuuronderwijs te borgen.
Meer lezen over het project? Lees hier het artikel.