• Datadiefstal

Datadiefstal

Auris is getroffen door een aanval op haar online netwerk. Dit is ontdekt op woensdagmorgen 29 september jl. Direct na de aanval zijn beveiligingsmaatregelen genomen. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Lees voor

Laatste nieuws

Veelgestelde vragen

Wat is er gebeurd? 
Auris is getroffen door een aanval op haar online netwerk. Dit is ontdekt op woensdagmorgen 29 september jl. Daarbij zijn gegevens gestolen.

Wat heeft Auris tot nu toe gedaan? 
Digitale veiligheid is erg belangrijk. Onze systemen zijn daarom na ontdekking van de diefstal direct offline gehaald en er is een grondig onderzoek gestart om de gevolgen in kaart te brengen. Vervolgens zijn we stap voor stap veilig online gegaan. Daarnaast hebben we op basis van de resultaten uit ons onderzoek aanvullende maatregelen genomen om het risico op herhaling zo klein mogelijk te maken. Bovendien worden onze systemen voortdurend gecontroleerd door interne en externe specialisten.

Heeft Auris melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens? 
Ja. Er is melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook is aangifte gedaan van diefstal bij de politie.

Om welke soort gegevens gaat het? 
Het gaat voornamelijk om bedrijfsgegevens van Auris. In beperkte mate gaat het om persoonsgegevens. De komende periode neemt Auris persoonlijk contact op met de betrokkenen.

Ik ontvang vreemde telefoontjes, mails, WhatsApp berichten of sms’jes. Wat kan ik doen? 
Dit hoeft niet met de diefstal te maken te hebben. Het kan ‘phishing’ via telefoon, sms, e-mail of WhatsApp zijn. Dit gebeurt op dit moment helaas heel veel. Open nooit linkjes die je niet vertrouwt. Ken je een (vaak buitenlands) nummer niet, neem dan niet op. Je kunt telefoonnummers eventueel ook blokkeren. Op veiliginternetten.nl vind je meer tips en informatie over het herkennen van dit soort berichten. Op de website van de Rijksoverheid lees je meer over het herkennen en voorkomen van identiteitsfraude.